ტალანტების მოზიდვა — როგორია საერთაშორისო კომპანიების გამოცდილება 2025 წლისათვის?

 

ტალანტების მოზიდვა სრულიად განსხვავებული ამოცანაა, ვიდრე ეს ათი წლის წინ იყო. დღეს ეს პროცესი კონკურენტულ ბაზარზე გულისხმობს ძლიერი დამსაქმებლის ბრენდის შექმნას უნიკალური თანამშრომლის ღირებულების შეთავაზების (EVP) და კომპანიის კულტურის მკაფიოდ წარმოჩენით, რაც თავის მხრივ იზიდავს და ინარჩუნებს საუკეთესო კვალიფიკაციის და უნარების მქონე კანდიდატებს.  

 

კომპანიის მხრიდან მხოლოდ ვაკანსიის გამოქვეყნება და პასიური მოლოდინი აღარ მუშაობს, რადგან მაღალკვალიფიციური კანდიდატები თავად ირჩევენ დამსაქმებელს. ამას ემატება ისიც, რომ თანამედროვე სამუშაო ბაზარი ახალი გამოწვევების წინაშე დგას, რაც განსაკუთრებით მწვავედ იგრძნობა საქართველოში. მზარდი კონკურენცია, საზღვარგარეთ პროფესიონალების გადინება და ახალი თაობის განსხვავებული მოლოდინები კომპანიებს ძველი მიდგომების გადაფასებისკენ უბიძგებს.

 

მსოფლიოს წამყვანი კომპანიები უკვე წლებია ბიზნეს წარმატებისთვის მუდმივად ახალი სტრატეგიების დანერგვაზე მუშაობენ. ისინი ზრუნავენ ძლიერი დამსაქმებლის ბრენდის შექმნაზე, კონკურენტუნარიანი ანაზღაურებისა და შეღავათების შეთავაზებით, პოზიტიური სამუშაო გარემოს შექმნით, კარიერული ზრდის შესაძლებლოებისა და სამუშაო-პირადი ცხოვრების ბალანსის უზრუნველყოფით, რათა დააკმაყოფილონ კანდიდატების მოლოდინები და იზრუნონ მათ პროფესიულ განვითარებაზე. ხოლო, პროცესის გასაუმჯობესებლად და რესურსების დაზოგვის მიზნით აინტეგრირებენ ხელოვნურ ინტელექტს. 

 

რა განასხვავებს ტალანტების მოზიდვასა და რეკრუტინგს ერთმანეთისგან?

 

რეკრუტინგი რეაქციული პროცესია და მისი მთავარი მიზანი უკვე არსებული ვაკანტური ადგილისთვის მაღალკვალიფიციური თანამშრომლის პოვნაა. ეს მოიცავს კანდიდატების მოძიებას, მათთან გასაუბრებას, შეფასებასა და ორგანიზაციისთვის შესაფერისი ვარიანტის შეთავაზებას. 

 

ამის საპირისპიროდ, ტალანტების მოზიდვა უფრო ფართო, მომავალზე ორიენტირებული და გრძელვადიანი სტრატეგიაა. კომპანია მუდმივად მუშაობს დამსაქმებლის ბრენდინგზე — ქმნის ისეთ კორპორაციულ კულტურას, რეპუტაციასა და  იმიჯს, რომელიც დარგის სპეციალისტებისათვის თავისთავად მიმზიდველი ხდება. შედეგად, ვაკანსიის გახსნის მომენტიდანვე, პოტენციურ კანდიდატებს უკვე აქვთ ინფორმაცია ორგანიზაციის შესახებ და ბუნებრივად გამოთქვამენ დასაქმების სურვილს. 

 

მენტალური ჯანმრთელობა, როგორც ახალი პრიორიტეტი

 

ბოლო პერიოდის კვლევები აჩვენებს, რომ ტალანტების მოზიდვისას ერთ-ერთი მთავარი ფაქტორი თანამშრომელთა მენტალურ ჯანმრთელობაზე ზრუნვა გახდა. Harvard Business Review-ს მონაცემებით, სრულ განაკვეთზე დასაქმებულთა 50% სამსახურს მენტალური პრობლემების გამო ტოვებს. ეს მაჩვენებელი განსაკუთრებით მაღალია ახალ თაობაში. მილენიალებში ის 68%-ს, Z თაობაში კი 81%-ს აღწევს. ის კომპანიები, რომლებიც ამ მიმართულებით ქმედით ნაბიჯებს დგამენ, ტალანტების გადინებას 60%-ით ამცირებენ. 

 

საქართველოში აქტუალურ თემად თანამშრომლებთან პასუხისმგებლობით ურთიერთობა და მათ მენტალურ ჯანმრთელობაზე ზრუნვა სულ რამდენიმე წელია იქცა, ამ ფონზე, კომპანიები, რომლებიც ზრუნავენ მენტალური ჯამნრთელობის შესახებ ცნობიერების გაზრდაზე და ნერგავენ ფსიქოლოგიური დახმარების პროგრამებს, კონკურენტულ უპირატესობას იპოვებენ.  

 

კანდიდატის შეფასებისა და შერჩევის თანამედროვე გზები

 

ბიზნეს განვითარებისთვის ტალანტების მოსაზიდად კომპანიებმა უნდა შეცვალონ მიდგომები. უპირველესად, აუცილებელია ფოკუსის გადატანა ფორმალური განათლების დამადასტურებელი დოკუმენტაციის მოთხოვნებიდან რეალურ პროფესიულ უნარებსა და კომპეტენციებზე. მხოლოდ უმაღლესი განათლების მოთხოვნა ხშირად ხდება ის ბარიერი, რომელიც ორგანიზაციებს არ აძლევს საშუალებას, აღმოაჩინონ და დაასაქმონ კომპანიის მოთხოვნებთან შესაბამისი კვალიფიციური კანდიდატები.

 

გერმანულმა ტექნოლოგიურმა კომპანია Silexica-მ სამუშაო აღწერილობის მოთხოვნებიდან სრულად ამოიღო უმაღლესი განათლება და სანაცვლოდ შერჩევის პროცესში დანერგა კანდიდატების ტესტირება და პრაქტიკაზე დაფუძნებული დავალებები. ამ ცვლილებამ კომპანიას საშუალება მისცა, მოეზიდა მაღალკვალიფიციური სპეციალისტები, რომლებიც პრაქტიკულ ამოცანებს ბრწყინვალედ უმკლავდებოდნენ.

 

ამის პარალელურად, შერჩევის პროცესის ოპტიმიზაციისთვის საერთაშორისო კომპანიები აქტიურად ნერგავენ ხელოვნურ ინტელექტს. AI ალგორითმები ასობით რეზიუმეს უმოკლეს დროში აანალიზებს და ობიექტური კრიტერიუმების მიხედვით, საუკეთესო კანდიდატებს პოულობს. აღსანიშნავია ისიც, რომ სისტემები ტალანტების მხოლოდ რელევანტურ უნარებსა და პროფესიულ გამოცდილებას აფასებს, რაც საბოლოო გადაწყვეტილებაზე სუბიექტური და შესაძლო დისკრიმინაციული ფაქტორების გავლენას ამცირებს. მაგალითად, Brother International Corporation-მა AI პლატფორმების ინტეგრაციით რეკრუტინგის მაჩვენებლები გააუმჯობესა — ვაკანსიების დახურვის დრო 25%-ით შემცირდა, ხოლო სრულად შევსებული განაცხადების მოცულობა 140%-ით გაიზარდა. თუმცა, გასათვალისწინებელია ის ფაქტიც, რომ ის სრულად ვერ ჩაანაცვლებს ადამიანურ რესურს, რადგან რეკრუტერი საკვალიფიკაციო მოთხოვნებთან ერთად აფასებს კანდიდატის შესაბამისობას ორგანიზაციულ კულტურასთან და ღირებულებებთან.  AI კი შერჩევის პროცესში დამხმარე ინსტრუმენტია , რომელიც პროცესის გამარტივებისთვის და რესურსების დაზოგვისთვის გამოიყენება.

 

დამსაქმებლის რეპუტაცია და ფასეულობებზე დაფუძნებული კულტურა

 

ტალანტების მოზიდვა კომპანიის მხრიდან მისი მისიის, ღირებულებებისა და თანამშრომლის გამოცდილების სწორად წარმოჩენას პირდაპირ უკავშირდება.  ორგანიზაციები, რომლებიც შრომის ბაზარზე პოზიტიურ რეპუტაციას ინარჩუნებენ, კვალიფიციური კანდიდატებისგან 50%-ით მეტ განაცხადს იღებენ.

 

ამ სტრატეგიას იყენებს Starbucks, რომელმაც თანამშრომელთა პროფესიული განვითარება ბრენდის ნაწილად აქცია. კომპანია ღიად საუბრობს განათლების დაფინანსებისა და კარიერული ზრდის კონკრეტულ შესაძლებლობებზე, რაც განვითარებაზე ორიენტირებული ადამიანებისთვის განსაკუთრებით მიმზიდველია.

 

საზოგადოების ცნობიერების ამაღლებასთან ერთად, ადამიანები სამუშაოს ძიებისას დიდ ყურადღებას აქცევენ კომპანიის წვლილს მდგრადი განვითარების მიზნების მიღწევასა და კორპოტაციული სოციალური პასუხისმგებლობის აღებაში.  მაგალითად, Coca-Cola-ს ინიციატივა, 2030 წლისთვის გადაამუშაოს ყველა გაყიდული ბოთლი, დადებითად მოქმედებს მის რეპუტაციაზე და იმ პროფესიონალებს იზიდავს, რომლებიც გარემოს დაცვას განსაკუთრებულ მნიშვნელობას ანიჭებენ. 

 

მოქნილი სამუშაო გარემო და განვითარების შესაძლებლობა

 

ხალი სამსახურის ძიებისას მოქნილობა ერთ-ერთი მთავარი კრიტერიუმი გახდა. კომპანია Atlassian-მა "Team Anywhere" პოლიტიკა შემოიღო და თანამშრომლებს  სახლიდან, კვების ობიექტებიდან თუ მსოფლიოს ნებისმიერი წერტილიდან მუშაობის შესაძლებლობა მისცა. თუ ორგანიზაციას სრულად დისტანციურ რეჟიმზე გადასვლა არ შეუძლია, ჰიბრიდული განრიგიც კი საკმარისია იმისთვის, რომ ტალანტების ყურადღება მიიქციოს.

 

მოქნილ გრაფიკთან ერთად მნიშვნელოვანია პროფესიული ზრდის პერსპექტივაც. Salesforce-მა ხელოვნური ინტელექტის დახმარებით შექმნა სისტემა, რომელიც თითოეული თანამშრომლისთვის ინდივიდუალურ კარიერულ გეგმას ადგენს. ის ითვალისწინებს ადამიანის უნარებს, გამოცდილებას და მიზნებს, შემდეგ კი შესაბამის ტრენინგებსა და პროექტებს სთავაზობს მას.

 

ტალანტების მოზიდვა დამოკიდებულია იმაზეც, თუ როგორ გამოცდილებას მიიღებენ ისინი შერჩევის პროცესში. რთული ფორმები, მრავალეტაპიანი ინტერვიუები და თვეების განმავლობაში გაწელილი პროცედურები მაღალკვალიფიციურ სპეციალისტებს კონკურენტი კომპანიების არჩევისკენ უბიძგებს. 

 

ამის გამო, სულ უფრო და უფრო მეტი ორგანიზაცია ცდილობს, შერჩევის პროცესი გაამარტივოს — ტალანტების მოზიდვა Linkedin-ზე დაკავშირებით ან განაცხადის გაგზავნით ხდება, რომელზე უკუკავშირი რამდენიმე დღეში იგზავნება. ამის საუკეთესო მაგალითია საკომუნიკაციო პლატფორმა Slack-ის მიდგომა. კომპანია ყველა კანდიდატს დეტალურ შეფასებას უგზავნის, მათ შორის მათაც, ვისაც უარი უთხრეს. ეს ჟესტი კანდიდატებზე კომპანიის შესახებ პოზიტიურ შთაბეჭდილებას ტოვებს და რამდენიმე თვის შემდეგ იმავე კომპანიაში ისინი კვლავ აგზავნიან განაცხადს. 

 

ტალანტების მოზიდვა კომპლექსური პროცესია, რომელიც სტრატეგიის შემუშავებასა და გრძელვადიან ინვესტიციას საჭიროებს. კომპანიები, რომლებიც თანამშრომლების კეთილდღეობას პრიორიტეტად აქცევენ, თანამედროვე ტექნოლოგიებს ნერგავენ და ძლიერ კორპორაციულ ბრენდს ქმნიან, დასაქმების ბაზარზე აშკარა უპირატესობას იძენენ.